انواع خاک بستر گربه و روش تولید آن

ایزوتیازولین
ایزوتیازولین
جولای 26, 2020
ویژگی‌های مهم سورفکتانت
سورفکتانت چیست
دسامبر 6, 2022
انواع خاک بستر گربه

انواع خاک بستر گربه

مقدمه

اچ. ادوارد لو (H. Edward Lowe) را پدر صنعت تولید خاک بستر گربه می دانند. در ژانویه 1947، ادوارد لو، در کاسوپولیس (Cassopolis)، میشیگان، یک تجارت پر رونق برای تامین مصالح ساختمانی داشت. یکی از همسایه ‌های او از ادوارد برای «پیدا کردن یک جاذب خوب»، برای قرار دادن در جعبه گربه خانگی ‌اش کمک خواست؛ او می خواست، جاذب، چیزی به غیر از خاکستر شنی که او استفاده می‌ کرده باشد. پاسخ او به این درخواست، خاک رس خشک شده بود.

تقریباً 50 سال بعد، صنعت تولید بستر گربه به یک تجارت چند میلیون دلاری تبدیل شده است. فروش در سال 1994، حدود 767 میلیون دلار تخمین زده شد و انتظار می رود در طول یک دهه به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

تا قبل از اختراع ادوارد لو به عنوان «مخترع بستر گربه»، محصولی که صاحبان گربه را قادر می ‌سازد تا یک جعبه گربه سرپوشیده داشته باشند؛ بدون بستر مناسب برای گربه ها، اکثر صاحبان آنها چاره ‌ای جز رها کردن گربه‌ های خانگی خود نداشتند؛ و این بسیار ناراحت کننده برای آنها بود!!

ظهور صنعت تولید خاک گربه ، مزایای زیادی را ارائه داد؛ از جمله، امکان اهلی کردن گربه ها که دیگر نیازی به رها کردن آنها نبود. در سال 1995، تقریباً 34.1 میلیون آمریکایی، یا تقریباً یک سوم کل خانواده ها، صاحب گربه بودند.

مواد و ترکیبات پرکننده جعبه گربه را می توان به دو نوع معمولی و کلوخه ای دسته بندی کرد. اگر چه اندازه گرانول ها متفاوت است، پرکننده های معمولی بستر گربه را می توان از نظر بافت، چیزی مانند شن توصیف کرد. اکثر برندها ادعا می کنند که تولید بستر گربه از موادی بدون گرد و غبار یا کم گرد و غبار انجام می گیرد و دارای یک عامل خوشبو کننده هستند. محتویات جعبه گربه با بستر معمولی، باید هر بار که جعبه تمیز می شود دور ریخته شوند تا اطمینان حاصل شود که گربه، یک بستر کاملاً تازه دارد.

خاک گربه کلوخه شونده – خاک بستر با کلامپینگ (Clumping litter)، بسترهای انباشته، در سال 1989 معرفی شد و تقریباً 30 درصد از بازار انواع بسترهای جعبه های گربه را به خود اختصاص داده است. بستر گرانولی، ذراتی کوچک تر است و وقتی با مایع تماس پیدا می کند به هم می چسبد، از این رو، در اصطلاح، “کلوخه شدن” نامیده می شود. هنگامی که از بستر کلوخه ای برای گربه ها استفاده می شود، صاحب گربه می تواند توده ها را جدا کند، سپس بستر بیشتری را به جعبه اضافه کند، و نیازی به پر کردن مجدد آن با هر بار تمیز کردن نیست.

به نظر می رسد عیب اصلی زباله های بستر انباشته برای جعبه گربه ها، تمایل آن به “ایجاد رد یا اثر” است؛ یعنی دانه های ریزتر هنگام خروج از جعبه، به پنجه های گربه می چسبد!!

 

انواع خاک بستر گربه

مواد خام اولیه برای تولید بستر گربه

مواد اولیه پرکننده بستر گربه، ساخته شده از خاک رس جاذب، تقریباً 95٪ از کل بستر گربه (بهترین خاک گربه) را تشکیل می دهند. خاک رس، یک ماده طبیعی و غیرفلزی است که از ترکیبی از سیلیکات آلومینیوم و مواد معدنی تشکیل شده است. خاک رس های رنگ روشن، بیشتر از خاک های تیره تر، محبوب هستند، زیرا خاک رس های جدید که در بازار هستند، در هنگام خیس شدن، گل آلود می شوند و نمی توانند رطوبت اضافی را جذب کنند.

اگر چه برای تولید اکثر پرکننده های تجاری بستر گربه، از خاک رس جاذب به عنوان پایه استفاده می شود، هر چیزی که بتواند رطوبت را از نظر تئوری جذب کند، می تواند به عنوان بستر گربه استفاده شود.

بهترین مواد اولیه در تولید بستر گربه به صورت زیر هستند:

  • چوب

مواد زائد بازیافتی صنعت چوب برای تولید بستر گربه استفاده می شود. برای مثال، ترکیبی از تراشه ‌های چوب سدر و چوب سخت، سبک ‌تر از خاک ‌های خاک رس است و رایحه چوب سرو، بوی جعبه گربه را جذب می ‌کند.

نوع دیگر از ضایعات، الوار آسیاب شده هستند. در این فرآیند تولید، خاک اره و پوست به خوبی آسیاب می شوند، سپس تا دمای 1200 درجه فارنهایت (649 درجه سانتیگراد) در یک کوره، گرم می شوند. این کار باعث می شود که رزین یا شیره درخت چوب به هم بچسبند؛ در همین شرایط، مواد از طریق صفحه اکسترود شده و گلوله های یک چهارم اینچی، این فرآیند را به پیش می برند.

سپس گلوله ها قبل از بسته بندی، از یک مخزن خنک کننده روی یک نوار نقاله سرپوشیده عبور داده می شوند. در شکل زیر می توانید این فرآیند را مشاهده کنید.

  • کاغذ

جذب طبیعی کاغذ، آن را به یک جایگزین مناسب برای پرکننده های قدیمی بستر گربه تبدیل می کند. برای تولید بستر گربه، جنس “کاغذی”، روزنامه پس از مصرف، مجدداً خمیر می شود، جوهر زدایی می شود و غربال گری برای آن انجام می گیرد. در طی فرآیند خمیرسازی مجدد، الیاف بلند، دوباره به کاغذ تبدیل می ‌شوند، اما الیاف کوتاه، زباله محسوب می‌ شوند.

الیاف کوتاه، آبگیری شده، به صورت گلوله تبدیل شده، خشک می شوند؛ سپس با یک عامل کنترل بو، ترکیب می شوند و به عنوان بستر گربه، بسته بندی می گردند. در این روش تولید بستر گربه، همانند بسترهای چوبی، بسترهای کاغذی نیز سبک وزن هستند و حدود 40 درصد، کمتر از بسترهای خاک رسی هستند. این بستر کاغذی نیز در مقادیر کم، قابل شستشو است.

  • غلات

محصولات جانبی دانه های سخت نیز به عنوان بستر گربه می توانند استفاده شوند. در کارخانه تولید بستر گربه، دانه ‌های سخت را آسیاب می ‌کنند؛ مشابه دانه‌ هایی که برای تهیه پاستا استفاده می‌ شود تا قوام لازم را برای مخلوط کردن و گلوله‌ سازی به دست بیاورند. ترکیبات مناسب برای ایجاد رایحه، تکه های کوچک ذرت و …، به آن اضافه می شود. مزیت محصولات غلات برای تولید بستر گربه این است که آنزیم های موجود در مخلوط به طور طبیعی، بوی مواد زائد گربه را خنثی می کنند.

  • ذرت

ذرت بازیافتی را می توان به صورت پلت (pellets) برای استفاده به عنوان بستر گربه درآورد. کنترل بو، ردیابی و گرد و غبار سه حوزه مورد توجه تولیدکنندگان انواع بستر گربه است. بسیاری از شرکت ها مواد مختلفی را آزمایش می کنند و قبل از فروش آن به صاحبان حیوانات خانگی، بستر را روی گربه های خود آزمایش می کنند.

در طول تولید بستر گربه، مواد اولیه از بیرون وارد یک مرکز آسیاب اسفنجی می شود، سپس گرم می شود و به گلوله تبدیل می گردد؛ در ادامه، دوباره آسیاب و غربال می شود. در مقایسه با همان حجم محصول بستر رسی، وزن این ماده تقریباً نصف است و پنج برابر بیشتر، قابلیت جاذب بودن دارد. مزیت های دیگر این روش این است که بستر، به راحتی جمع می شود و قابل شستشو است.

  • مرکبات

زباله های بازیافتی صنعت میوه های مرکبات، یکی از مواد مناسب برای تولید بستر گربه هستند. مرکبات، پرکننده های بستر گربه، با بوی تازه و رایحه ملایم تولید می کنند. در کارخانه، پوست مرکبات، (بدون آب) را جدا می کنند، آنها را فشار می دهند و در کوره های گاز طبیعی، خشک می کنند. یک فرآیند غربالگری، ذرات جامد غبار و قطعات ریز را از محصول نهایی حذف می کند. بستر گربه مرکبات، بسیار جاذب هستند، قابل شستشو و زیست تخریب پذیر می باشند. علاوه بر این، اسید سیتریک باقی مانده در پوست مرکبات، خشک شده به طور طبیعی، بوی زباله را خنثی می کند.

  • چمن

به عنوان گزینه آخر برای تولید بستر گربه، از علف های کاه- گندم استفاده می شود. بسته های کاه گندم قبل از گلوله شدن، آسیاب شده و به قطعات ریز خرد می شوند. گلوله ها برای حذف گرد و غبار، دو مرتبه، جارو زده شده و سپس بسته بندی می شوند. محصول به دست آمده، زیست تخریب پذیر است.

انواع خاک گربه

روند تولید بستر گربه

تولید بستر گربه از چوب، کاغذ، غلات، ذرت، مرکبات و چمن، تنها 5 درصد از بازار امروزی را تشکیل می دهد. سایر ترکیبات – حدود 95٪ از کل انواع بستر گربه – بر پایه خاک رس هستند. بستر گربه، حاوی مواد کمی هستند و کل فرآیند تولید توسط تولیدکنندگانی انجام می شود که خاک رس خود را استخراج، خشک و اندازه گیری می کنند.

در این خصوص به موارد زیر توجه کنید:

1-جمع آوری خاک رس

انواع مختلف خاک رس در سراسر کشورها یافت می شود؛ خاک رس تقریباً در 30-40 فوت (9-12 متر) زیر سطح زمین یافت می شود و افراد حرفه ای، آن را از چاله های روباز، بیرون می آورند. سپس خاک رس خام به پروژه تولید بستر گربه در کارخانه منتقل می شود.

 

2-خشک کردن

  • خاک رس بر روی تسمه نقاله بارگذاری می شود و در سنگ شکن های غول پیکر، ریخته می شود. سنگ شکن ها، خاک رس را به قطعات کوچک تر می شکنند، سپس آنها را روی تسمه نقاله دیگری قرار می دهند که خاک رس را به کوره هدایت می کند.
  • کوره، تجهیزاتی شبیه دودکش افقی یا لوله فاضلاب به طول 100 فوت (30 متر) یا بیشتر است. در داخل کوره، جایی که دما می تواند به 2000 درجه فارنهایت (1093 درجه سانتیگراد) برسد، بالابرها، خاک رس را در حین پخت، به داخل مخزن می ریزند. خاک رس تا زمانی که تمام طول کوره را طی کند به فرآیند پخت خود ادامه می دهد.
  • همانطور که خاک رس از کوره خارج می شود، وارد سنگ شکن دوم می شود. در اینجا، غلتک ها، خاک رس را تا قوام نهایی آن، خرد می کنند.

 

 

کنترل کیفیت در تولید بستر گربه

کنترل بو، ایجاد رد یا اثر از بستر گربه، و تولید گرد و غبار، سه معیار مهم در تولید بستر گربه هستند. بسیاری از شرکت ها برای آزمایش اثربخشی محصولات خود در این سه زمینه، مجموعه از انواع نژاد گربه را نگه می دارند تا این گزینه ها را روی آنها آزمایش و بررسی کنند. بازخورد صاحبان گربه نیز برای تولیدکنندگان مهم است.

نگاهی به آینده صنعت تولید بستر گربه

مخترعانی مانند Theodore Kiebke در حال آزمایش مواد جدید برای تولید بستر گربه در انواع بهتر و کارآمدتر هستند. به عنوان جایگزینی برای بسترهای قدیمی برای گربه ها شامل خاک رس، Theodore Kiebke، ” بستر گندم ” را ابداع کرد که کلوخه می شود، حاوی گرد و غبار سیلیس نیست و رد یا اثری بر جای نمی گذارد. این فرد، قبل از اینکه به گندم که برای تهیه پاستا استفاده می شود، برخورد کند، آردهای مختلف و نشاسته ذرت را آزمایش کرد.

Theodore Kiebke ، آن را با بستر خاک رس معمولی مخلوط کرد و پس از چند بار اصلاح، بستر گربه از گندم ایجاد شد. این محصول به ‌عنوان بستر غیرسمی، 100% زیست تخریب ‌پذیر، تقریباً عاری از گرد و غبار، قابل جمع‌آوری، بدون بو و حداقل مشکلات رد گذاری، معرفی شده است.

یکی دیگر از محصولات جدید در صنعت تولید بستر گربه، «شناساگرهای بستر گربه» نام دارد. این محصول برای نشان دادن سطح pH (معیار اسیدیته یا قلیایی بودن) ادرار گربه، تغییر رنگ می دهد. دانستن سطح pH در مواد زاد گربه در مدیریت بیماری دستگاه ادراری تحتانی گربه (FLUTD) مهم است؛ وضعیتی که در جدی ترین شکل آن می تواند گربه های خانگی را بکشد!!

با وجود مزایای آشکار، نشانگرهای بستر گربه دارای معایبی نیز هستند. به عنوان مثال، بستر، بلافاصله پس از استفاده گربه از جعبه خود، بهترین عملکرد را دارد. اگر ظرف چند ساعت، بررسی نشود، توده ادرار، خشک می شود و رنگ آن از بین می رود. با این حال، پاشیدن آب مقطر روی توده خشک شده، رنگ را باز می گرداند.

 

منبع:

http://www.madehow.com/Volume-2/Cat-Litter.html

 

Rate this post