مونو اتانول آمین

سوربیتول چیست
سوربیتول در مواد غذایی
ژانویه 2, 2020
ایزوتیازولین
ایزوتیازولین
جولای 26, 2020
مونو اتانول امین شازند

مونو اتانول امین شازند

مونو اتانول آمین چیست

ترکیب شیمیایی مونو اتانول آمین یا اتانول آمین با نماد اختصاری MEA نمایش داده می شود و فرمول آن به صورت HOCH2CH2NH2 می باشد.

با نگاهی بر ساختار مولکول مونو اتانول آمین، یک آمین نوع اول و یک الکل نوع اول را در این ماده مشاهده می‌کنیم. این ترکیب آلی یک مایع چسبناک و بی رنگ است که بویی شبیه به آمونیاک دارد. مشتقات این ترکیب آمین دار را در درشت مولکول های زیستی نظیر لیپیدها مشاهده می کنیم، جایی که فرایند فیزیولوژیکی حیوانی و گیاهی نظیر جوانه زنی بذرها، کلروپلاست، فرآیند گلدهی و غیره باید انجام شوند. ترکیبات اتانول آمین در گروهی از اسیدهای آمینه نیز قرار دارد. این ترکیب آلی در صنایع مختلف کاربرد دارد که در قسمت های بعدی به آن اشاره می کنیم.

مونو اتانول امین شازند

ویژگی های فیزیکی و شیمیایی مونو اتانول آمین

ویژگی یا خصوصیت توضیحات
نام آیوپاک 2-آمینو اتان-ا-اُل
نام های متداول 20آمینو اتانول / 2-آمینو-1-اتانول / مونو اتانول آمین / بتا-آمینو اتانول / اولامین / گلیسینول / اتیل اولامین / کولامین / 2-هیدروکسی اتیلن آمین
CAS Number 141-43-5
فرمول شیمیایی C2H7NO
جرم مولی 61.084 گرم بر مول
خصوصیات ظاهری مایع بی رنگ – بویی شبیه به آمونیاک
دانسیته 1.01 گرم بر سانتی متر مکعب
نقطه ذوب 10.3 درجه سانتی گراد
نقطه جوش 170 درجه سانتی گراد
حلالیت در آب قابل امتزاج است
فشار بخار 64 پاسکال در دمای 20 درجه سانتی گراد
فلش پوینت (در ظرف درب بسته) 85 درجه سانتی گراد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کاربردهای مونو اتانول آمین

  • یکی از کاربرد های ترکیب شیمیایی مونو اتانول آمین در صنعت تولید علف کش ها یا حشره کش ها برای دفع آفات کشاورزی و محصولات می باشد.
  • یکی دیگر از مهمترین کاربردهای ترکیب مونو اتانول آمین استفاده از آن در فرمولاسیون مواد نگهدارنده برای انواع چوب است. نگهدارنده های چوب به موادی گفته می ‌شود که از آن برای آغشته کردن چوب هایی که باید در فضای باز نگهداری شوند استفاده می شود. این محصول های نگهدارنده موجب طولانی تر شدن عمر چوب ها در فضای آزاد می شوند.
  • استفاده از مونو اتانول آمین در محصولات آرایشی بهداشتی و محصولات مراقبت های شخصی بسیار متداول است. از این ترکیب در تولید انواع تمیز کننده ها و شوینده ها، صابون‌های مایع، شامپو و محصولات بهداشتی حمام استفاده می شود.
  • یکی از مهمترین کاربردهای صنعتی مونو اتانول آمین استفاده از آن در تصفیه گاز است. ترکیبات اتانول آمین حلال های موثری برای از بین بردن آلاینده های گوگردی در پالایشگاه هستند. به این صورت هنگام خروج گاز در مراحل پالایش مفید عمل می کنند.

 

روش تولید مونو اتانول آمین

مونو اتانول آمین در اثر واکنش میان اتیلن اکسید با محلول آبی آمونیاک تولید می شود. این واکنش همچنین باعث تولید دی اتانول امین و تری اتانول آمین نیز می شود. نسبت محصولات را می توان با استوکیومتری واکنش دهنده ها کنترل کرد. این واکنش را در شکل زیر مشاهده می کنید:

تولید-مونو-اتانول-آمین

فروش مونو اتانول آمین

ترکیب شیمیایی اتانول آمین یکی از مشتقات است که در پالایشگاه تولید می شود. فروش مونو اتانول آمین در بشکه های ۲۰۰ کیلوگرمی انجام می‌گیرد. مهمترین تولیدکنندگان این ترکیب شیمیایی در حال حاضر پتروشیمی شازند اراک می باشد. قیمت خرید مونو اتانول آمین تحت تاثیر نوسانات بازار مواد شیمیایی صنعتی، متغیر است. همچنین میزان واردات این ترکیب بر روی فروش محصولات داخلی تاثیر می‌گذارد. برای ثبت سفارش خرید و فروش اتانول آمین و دریافت قیمت روز می توانید با کارشناسان ما تماس حاصل کنید.

 

منابع:

Rate this post