هر آنچه که باید درمورد شوینده های مورد مصرف در خانه بدانید

مواد شوینده اهمیت بسیار بالایی در زندگی امروزی دارند
کدام را بخریم؟ مواد شوینده ایرانی یا خارجی؟
ژانویه 7, 2024
مواد شوینده اهمیت بسیار بالایی در زندگی امروزی دارند
کدام را بخریم؟ مواد شوینده ایرانی یا خارجی؟
ژانویه 7, 2024

شوینده های مورد مصرف در خانه

تنوع بسیار زیاد شوینده های مورد مصرف در خانه موجب شده است تا بسیاری از افراد با این مواد به خوبی آشنایی نداشته باشند. این عدم آشنایی منجر به آن می‌شود که نتوانید به شکل صحیح از هر شوینده استفاده کنید و همین امر از دستیابی به یک محیط پاک و تمیز جلوگیری می‌کند. در این متن قصد داریم تمامی شوینده‌های موردنیاز در یک منزل را مورد بررسی قرار دهیم و کارکرد هر یک را به طور کامل بیان کنیم.

شوینده های مورد مصرف در خانه

شوینده های مورد مصرف در خانه

صابون‌ها

اولین دسته از مواد شوینده که قصد داریم به آن‌ها اشاره کنیم، صابو‌ن‌ها هستند. صابون‌ها را می‌توان در رسته قدیمی‌ترین مواد شوینده در جهان قرار داد که از قرن‌ها پیش مورد استفاده قرار می‌گیرند و محبوبیت بسیار زیادی نیز دارند. صابون‌ها را می‌توان به کمک سدیم هیدروکسید (سود پرک) ساخت. در واقع ساختار قلیایی صابون نیز به همین دلیل است.

یکی از مهم‌ترین مواردی که در زمان تهیه صابون به آن توجه می‌شود، به کارگیری چربی‌های گیاهی و یا حیوانی است. این چربی‌ها حتماً باید به کار گرفته شوند تا بتوان یک صابون باکیفیت و مناسب را به تولید رساند، زیرا چنین محصولی خود یک نوع نمک از اسیدهای چرب به شمار می‌رود.

صابون‌ها برای مصارف مختلفی در طول تاریخ به کار گرفته شده‌اند، از شستشوی بدن گرفته تا شستشوی لباس‌ها. شستن لباس با صابون مشکلات مختلفی را به وجود مي‌آورد که از بین آن‌ها می‌توانیم به لک انداختن اشاره کنیم. علاوه بر این، اگر برای شستشوی لباس با صابون، آب باکیفیت مناسب در اختیار نداشته باشید، پاک کردن لکه‌ها برای شما به یک کابوس تبدیل می‌شود، زیرا صابون در آب سخت رسوب می‌کند!

امروزه از صابون‌ها تنها به منظور شستوی صورت و بدن استفاده می‌شود، اما نوع خاصی از آن‌ها در ماشین‌های لباسشویی نیز کاربرد دارند که در رده شوینده های مورد مصرف در خانه قرار می‌گیرند. نکته مثبت در مورد صابون‌ها آن است که این محصولات خطر خاصی برای محیط زیست ندارند و به همین دلیل می‌توان در بعضی موارد جهت پاک کردن اجسام مختلف از آن‌ها استفاده کرد.

مواد مخصوص شستشوی لباس

نمی‌توان از مواد شوینده متداول در منازل نام برد، اما به مواد مخصوص شستشوی البسه اشاره‌ای نکرد. به این مواد اصطلاحاً دترجنت (Detergent) گفته می‌شود. همه ما به وفور از دترجنت‌ها استفاده کرده‌ایم. پودری که برای شستشوی البسه به صورت دستی به کار می‌برید و یا پودری که در درون ماشین لباسشویی ریخته می‌شود یک نوع دترجنت است.

در ترکیب دترجنت‌ها می‌توان مواد شیمیایی مختلفی را مشاهده کرد که از بین‌ آن‌ها می‌توان به سولفات و سولفونات‌ها (مانند اسید سولفونیک و تگزاپون) اشاره کنیم. علاوه بر این، به منظور تسریع روند شستشوی البسه موادی تحت عنوان امولسیفایر نیز به آن‌‌ها اضافه می‌شود. با پیشرفت تکنولوژی و بهبود فرمولاسیون مربوط به این مواد شوینده، می‌توان البسه‌های مختلف را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به بهترین شکل تمیز کرد.

وجود ترکیبات شیمیایی نامناسب در برخی از دترجنت‌ها آن‌ها را برای محیط زیست خطرناک کرده است. امروزه برخی از شرکت‌های فعال در زمینه تولید این محصولات به سراغ دترجنت‌هایی رفته‌اند که در درون آن‌ها فسفات به کار نرفته است. این امر موجب می‌شود تا دترجنت ساخته شده خطر کمتری برای محیط زیست داشته باشد و در نتیجه بتوان با خیال راحت از آن استفاده کرد.

 

در برخی از موارد، به منظور بهبود روند شستشوی دترجنت‌ها آنزیم‌های مختلفی را به این مواد اضافه می‌کنند. پودرهای چند آنزیم اجازه می‌دهند تا چندین ویژگی گوناگون را تنها در یک دترجنت دنبال کنیم و نیازی به مواد شوینده متعدد برای پاک کردن همه آلودگی‌ها و یا نرم‌ کردن بافت پارچه لباس وجود نداشته باشد. شایان ذکر است که دترجنت‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین شوینده های مورد مصرف در خانه عموماً باید در آب گرم به کار گرفته شوند و در حرارت پایین عملکرد مناسبی از خود نشان نمی‌دهند. علاوه بر این، نباید دترجنت‌ها را در آب سخت به کار بگیرید.

سفید‌کننده‌ها یا بلیچ

بلیچ (به انگلیسی: Bleach) یکی از محبوب‌ترین و در عین حال خطرناک‌ترین (در صورت استفاده نادرست) مواد شوینده است. سفیدکننده‌ها به ما اجازه می‌دهند تا حتی سخت‌ترین لکه‌ها را نیز از روی سطوح مدنظر خود پاک کنیم. از سفیدکننده‌ها در موارد مختلفی همچون پاک کردن آلودگی‌های موجود بر سطوح سرامیکی استفاده می‌شود. بلیچ برای تمیز کردن پارچه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما تجربه نشان داده است که به کارگیری مداوم از آن می‌تواند منجر به آسیب دیدن بافت پارچه شود.

امروزه سفیدکننده‌ها در دو مدل اصلی به تولید می‌رسند که عبارت‌اند از سفید‌کننده‌های ساخته شده به کمک کلر (آب ژاول یا هیپوکلریت سدیم) و سفید‌کننده‌های ساخته شده به کمک اکسیژن (آب اکسیژنه). هر یک از این بلیچ‌ها کاربرد ویژه خود را دارند، اما به طور کلی می‌توان بیان کرد که محصولات ساخته شده به کمک کلر دارای توان بیشتری جهت پاک کردن لکه‌ها هستند.

نکته جالب در مورد سفیدکننده‌ها آن است که این محصولات علاوه بر تمیز کردن یک سطح مشخص آن را ضدعفونی نیز می‌کنند. در واقع می‌توان به عنوان یک ضدعفونی‌کننده قوی نیز به آن‌ها نگاه کرد. مصرف بلیچ در شرایط مختلف باید حتماً با دقت صورت بگیرد، زیرا عدم توجه به نکات ایمنی در زمان به کارگیری آن‌ می‌تواند مشکلات گوناگونی را به وجود آورد.

بلیچ یا سفیدکننده به هیچ‌ عنوان نباید با جوهر نمک (اسید کلریدریک) مخلوط شود. ترکیب این دو ماده در کنار هم منجر به تولید یک گاز فوق‌العاده خطرناک خواهد شد که تنفس آن، ریه‌های شما را به طور کامل از کار می‌اندازد و می‌تواند منجر به مرگ شود. سفیدکننده‌ها که یکی از شوینده های مورد مصرف در خانه محسوب می‌شوند باید همواره دور از دسترس کودکان قرار داشته باشند. در زمان استفاده از سفیدکننده حتماً از دستکش استفاده کنید.

شوینده های خانگی

شوینده های خانگی

شامپو‌ها

شامپو‌ها تنها برای شستشوی سر تولید نمی‌شود، در واقع برخی از شامپو‌ها به منظور شستشوی مواردی همچون فرش، موکت، مبلمان و… به کار می‌روند. شامپو‌ها معمولاً دارای ترکیبات شیمیایی خاصی هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در هر دمایی به خوبی کف کنند و سطح مدنظر ما را از آلودگی‌های گوناگون پاک سازند.

در شامپوهایی که برای تمیز کردن منزل به کار می‌روند می‌توان ردپای مواردی همچون اسید پالمیتیک را مشاهده کرد. این مواد می‌توانند به شامپو‌ها قدرت پاک‌کنندگی بسیار خوبی را ارائه کنند، آن هم بدون اینکه این محصولات را به موادی خطرناک برای پوست بدن انسان تبدیل نمایند.

به کارگیری شامپو‌ها ساده است و به همین دلیل بسیاری از کاربران استفاده از آن‌ها را به عنوان گزینه نخست خود در نظر می‌گیرند. شامپو‌های که برای شستشوی فرش و موکت به کار گرفته می‌شوند با شامپوهای مبلمان کمی متفاوت هستند، اما در هر صورت هدف آن‌ها یکسان است.

شیشه پاک‌کن‌ها

شیشه پاک‌کن از جمله مواد شوینده‌ای است که شاید کمتر به آن توجه شود، اما اهمیت بسیار زیادی جهت از بردن همه آلودگی‌ها و چربی‌ها از شیشه‌ها و آینه‌ها دارد. شیشه پاک‌‌کن شامل ترکیب شیمیایی پیچیده‌ای نیست و معمولاً بخش مهمی از آن را ایزوپروپیل الکل تشکیل می‌دهد.

تبخیر سریع شیشه پاک‌کن از روی سطوح مختلف نیز به دلیل وجود همین ماده در درون آن است. ایزوپروپیل الکل می‌تواند هر نوع روغن را به خوبی حل نماید و به همین جهت یک ماده عالی جهت ساخت شیشه پاک‌کن محسوب می‌شود. به کارگیری این ماده شیمیایی در شوینده های مورد مصرف در خانه منجر به ایجاد بوی تندی می‌شود و به همین دلیل معمولاً در تولید انواع شیشه پاک‌کن از یک سری مواد معطر نیز کمک گرفته می‌شود.

از جمله سایر مواد شیمیایی موجود در شیشه پاک‌کن‌ها می‌توانیم به بوتیل گلیکول و مونو اتانول آمین اشاره کنیم. هر دوی این مواد در کنار هم به منظور تسریع روند پاک‌سازی شیشه‌ها و بالاتر بردن قدرت شیشه پاک‌کن به کار گرفته می‌شوند.

در گذشته که مدل صنعتی شیشه پاک‌کن وجود نداشت، برای تمیز کردن شیشه‌ها از ترکیب‌های سنتی استفاده می‌شد. این ترکیب‌ها معمولاً شامل مواردی همچون سرکه سفید و جوش شیرین بودند. امروزه همه افراد می‌توانند انواع شیشه‌ پاک‌کن‌های موردنیاز خود را در هر حجمی به راحتی خریداری کنند.

نرم‌کننده‌ها

آخرین موردی که در این زمینه باید به آن اشاره کنیم، نرم‌کننده‌ها هستند. اگرچه برخی نرم‌کننده‌ها را جزو مواد شوینده طبقه‌بندی نمی‌‌کنند، اما هدف آن‌ها با سایر گزینه‌هایی که از آن‌ها نام بردیم، یکسان است. نرم‌کننده‌ها به منظور بهبود ساختار پارچه‌ها به کار گرفته می‌شوند و روند اتوکشی را تسهیل خواهند کرد. شستشوی مداوم پارچه‌ها بدون استفاده از نرم‌کننده، بافت آن‌ها را به شدت زبر می‌کند.

از نرم‌کننده‌ها نه تنها برای لباس‌ها، بلکه برای حوله‌ها نیز استفاده می‌شود. به کارگیری میزان دقیق نرم‌کننده اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا زیاده‌روی در به کارگیری آن می‌توان به ماشین لباسشویی شما آسیب بزند.

انواع شوینده های خانگی

انواع شوینده های خانگی

نکات ایمنی را رعایت کنید

مهم نیست که از چه ماده شوینده و یا پاک‌کننده‌ای را انتخاب کرده‌اید، زیرا در هر صورت لازم است که موارد ایمنی را رعایت کنید. حتی در صورت به کارگیری مواد شوینده مارک‌های معروف نیز بهتر است دستکش بپوشید و از ماسک استفاده کنید.

سخن پایانی

در این متن به شوینده های مورد مصرف در خانه اشاره کردیم. شوینده‌هایی که به کار می‌گیریم تنوع بسیار زیادی دارند. این امر یک موضوع مثبت تلقی می‌‌شود، زیرا به ما اجازه می‌دهد تا برای هر موقعیتی یک شوینده عالی در اختیار داشته باشیم. مواردی که در این متن به آن‌ها اشاره کردیم، همگی جزو شوینده‌های ضروری برای منازل به شمار می‌آیند و اکثر کاربران با آن‌ها آشنا هستند. در زمان استفاده از شوینده‌ها همواره موارد ایمنی را رعایت کنید تا مشکلی برای سلامتی شما عزیزان به وجود نیاید.

منبع:
https://www.moving.com

5/5 - (1 امتیاز)